Stravou a doplnkami k zdraviu: Ktoré vitamíny potrebujeme dopĺňať?

Pestrosť v strave je základom zdravia a vitality! Aké zložky by v našom jedálničku nemali chýbať?

Skúsený odborník značky VJEM, Mgr. Michal Drdúl sa rozprával s Jankou Šimkovičovou z fit portálu cvičte.sk o svojich skúsenostiach a zabŕdol do rôznych tém týkajúcich sa zdravia. Sezónnosť v stravovaní a suplementácia boli jednými z nich.

Prečítajte si aj: Fenomén slobody v stravovaní: Pravda o tom, ako je to so zákazmi, zásadami a „cheat days“

Čím pestrejšie, tým lepšie

Premýšľate nad tým, ako je zložený váš jedálniček? Koľko vitamínov svojmu telu doprajete zo stravy? „Je dobré staviť na čerstvé potraviny vypestované v domácom prostredí. Kým pri ovocí platí staré známe – všetko s mierou, zeleninu môžeme jesť doslova na kvantá,“ odporúča skúsený výživový poradca Michal Drdúl. S ovocím to podľa neho netreba preháňať, nakoľko obsahuje fruktózu, a pokiaľ by ste nemali dostatočný výdaj, mohli by ste z neho pribrať. Podľa Drdúla by sme si mali dopriať čo možno najfarebnejšiu škálu ovocia a zeleniny – od žltej až po tmavofialovú. Rozmanitosť je cesta, vďaka ktorej telu doprajeme všetky potrebné látky. Je totiž známe, že každý druh ovocia a zeleniny obsahuje iný pomer živín potrebných pre náš organizmus. Fytochemikálie, ktoré sa nachadzajú v ovocí a zelenine, pozitívne vplývajú na naše telo. Či už hovoríme o karotenoidoch, flavonoidoch, alebo iných látkach, ktoré podporujú náš imunitný systém. Nemenej cennou zložkou potravy je aj vláknina, ktorej by sme mali jesť 25-30 g denne. Zvýšením príjmu vlákniny dokážeme telu mimoriadne pomôcť. Postarajte sa o jej príjem, zlepšíte tak fungovanie svojho tráviaceho traktu. 

Prečítajte si aj: Najväčšie mýty o chudnutí: Strava + tréning

Nech žijú antioxidanty!

Pomáhajú chrániť naše telo, pri cvičení (aj mimo neho) sú nevyhnutné. „Človek by mal 5 zjesť porcií – kúskov ovocia a zeleniny denne, čím svojmu telu zabezpečí adekvátny príjem antioxidantov. Keď sa bavíme o bobuľovom ovocí, ide o hrsti, pri zelenine ide o kusy. Z bežnej stravy však nedokážeme prijať všetky potrebné vitamíny a minerály, preto sa sa otvára téma potreby suplementácie určitých prvkov, ktoré zo stravy nevieme prijať v dostatočnom množstve,“ prízvukuje farmaceut, ktorý má vo veľkej miere na svedomí zloženie prémiových doplnkov výživy VJEM. O tom, že vyprážanie a stres sú pre nás veľmi nezdravé, niet pochýb rovnako ako o tom, že fermentované potraviny – kyslé uhorky, kapustu a mnohé ďalšie, je potrebné mať vo svojom jedálničku. Vyťažiť z letnej sezóny vieme aj tak, že sa pripravíme na zimu – podobne ako to robili naši predkovia.

Poznáte cielenú suplementáciu?

Určite ste si už v živote kúpili doplnok výživy s cieľom zabezpečiť telu „porciu zdravia“, ktorú potrebuje. Viete však, čo dopĺňať a ako? „Vitamín C je takmer všade, no horčík telo spotrebováva dvakrát až trikrát rýchlejšie, keď športujete alebo ste vystavení stresu, preto je potrebné ho telu pravidelne dodávať.

Prečítajte si aj: Kedy a čo „brať“? Naučte sa s nami o výživových doplnkoch viac!

Nevyberajte si však šumivé druhy, ktoré často obsahujú sladidlá, dochucovadlá a veľké množstvo sodíka. Od mája do augusta telo dokáže vytvárať vitamín D, avšak len v tomto období, mimo neho je ho telu potrebné dodávať,“ radí Michal Drdúl. Ak športujete, podľa vyhľadávaného odborníka netreba zabúdať na vápnik, fosfor, vitamín D3, horčík, zinok i spomínané céčko, vitamíny zo skupiny B a železo. Dôležité antioxidanty nájdete napríklad v produkte SUPERANTIOXIDANT, ak nemáte na tanieri často ryby alebo orechy, mali by ste si určite dopriať kvalitné esenciálne omega-3 mastné kyseliny. Vždy si však dajte pozor na zdroj – aby ste si mohli povedať: Viem, čo suplementujem.