Fenomén slobody v stravovaní: Pravda o tom, ako je to so zákazmi, zásadami a „cheat days“

Ak sa na zdravú výživu budeme pozerať ako na spôsob stravovania, ktorý nám stále niečo zakazuje a obmedzuje nás, tak s ním nebudeme kamaráti.

„Sloboda v stravovaní sa spája so zdravým prístupom, udržateľnosťou a hlavne so zdravím ako takým. Za život zjeme niekoľko desiatok ton potravy a nie je jedno čo toto množstvo potravy bude tvoriť,“ vysvetľuje renomovaný výživový poradca Mgr. Michal Drdúl.

Prečítajte si aj: Najväčšie mýty o chudnutí: Strava + tréning

Udržateľnosť ako hlavný motív stravovania

Udržateľnosť si môžeme vysvetliť ako stravovanie, ktoré je zdraviu prospešné, vieme sa týmto spôsobom stravovať roky a dávame ním telu tie látky, ktoré potrebuje. Prezradíme vám jedno tajomstvo. Pokiaľ sa chcete zdravo stravovať a dávať telu všetko, čo potrebuje, držte sa nasledujúcich odporúčaní. nášho odborníka: „Naša strava by sa mala skladať z makroživín (tuky, cukry, bielkoviny) a vlákniny, dovolím si spomenúť aj pitie aspoň 1,5 l čistej vody denne. Neobmedzujte žiadnu z makroživín na minimum, telo tak viete zbytočne vystresovať,“ vysvetľuje jednoduchý princíp stravovania Michal Drdúl.

Prečítajte si aj: Čo kedy jesť? Tieto zásady stravovania sa oplatí dodržiavať!

Slobodu v stravovaní vám zabezpečí koniec zákazom

Nezakazujte si raz za čas zhrešiť a zjesť aj menej zdravé jedlo. Je to v poriadku a patrí to k životu. Taktiež dobrou voľnou je vyvarovať sa rôznym moderným trendom v stravovaní alebo prisudzovať niektorým potravinám príliš veľa benefitov. Na druhej strane nerozdeľujte potraviny na dobré a zlé. Opäť platí – a všetci to dobre vieme – konzumovanie denne aspoň päť porcií ovocia a zeleniny (ideálne regionálnych a sezónnych). Na mieste je aj vyhýbanie sa sladkostiam vo väčšom množstve – skúste ich nahradiť napríklad ovocím alebo medom.

Prečítajte si aj: CUKOR ako strašiak: Mali by sa sacharidy nachádzať v zdravom jedálničku?

Skratky neexistujú

Toto je pravda, ktorá neplatí len vo výžive, ale aj v celom našom živote. „Nesnažte sa robiť veľa zmien naraz. Nehľadajte cesty menšieho odporu. Rýchle spôsoby ako schudnúť alebo nabrať svalovú hmotu – tieto skratky nie sú udržateľné, ale čo je dôležitejšie, nie sú zdravé a naše telo nimi zbytočne trápime. Urobte radšej jednu zmenu, napríklad sa zaviažte, že budete jesť každý deň zeleninu alebo bobuľové ovocie,“ radí ostrieľaný farmaceut.

Prečítajte si aj: Sacharidy: Kedy a koľko ich jesť, aby fungovali v náš prospech?

Riaďte sa zdravým rozumom

Ak chcete byť skutočne slobodní, riaďte sa overenými a vedeckými informáciami, ku ktorým viete dohľadať relevantné zdroje. Stále existuje výborné vodítko k správnemu stravovaniu. Aké? Tým vodítkom je starý dobrý sedliacky rozum. Ako si to vyložiť správne? „Jedzte čerstvé potraviny, vyhýbajte sa polotovarom, vyprážanému jedlu, príliš sladkým a príliš slaným potravinám. Jedzte zeleninu, ovocie, nezabúdajte na čerstvé ryby a nebojte sa príloh (ryža, zemiaky, cestoviny). V primeranom množstve sú úplne v poriadku. Mliečne výrobky tiež nie sú problém, pokiaľ netrpíte alergiou na laktózu alebo bielkovinu kravského mlieka. A ako rád hovorím, čím farebnejšie potraviny na tanieri, tým lepšie pre naše zdravie. Nie je podstatné, či sa vám niektorý deň v týždni vymkne kontrole. Dôležité je to, či je viac tých dní, kedy jete tie správne potraviny a dávate telu potrebnú výživu,“ uzatvára Michal Drdúl.