CUKOR ako strašiak: Mali by sa sacharidy nachádzať v zdravom jedálničku?

Veľa ľudí žije v tom, že sacharidy sú „zlé“ a je potrebné sa im vyhýbať, pretože sa z nich priberá. Áno aj nie. Ako to s tými spornými sacharidmi vlastne je, nám vysvetlil náš odborník Mgr. Michal Drdúl. 

Kedysi bola odpoveď na to, ako schudnúť a ako nepribrať formulka: „Vynechaj sacharidy.“ Tento spôsob obmedzovania sa v stravovaní však vedie k nezdravému vzťahu s jedlom, ktorý z dlhodobého hľadiska napácha oveľa viac škôd ako úžitku. „Pri práci s klientmi si všímam časté vynechávanie sacharidov, ktoré vedie k nesprávnemu stravovaniu, priberaniu a stresovaniu tela. Sacharidy sú jednou z troch základných makroživín, potrebujeme ich ako zdroj energie, taktiež sú stavebnými látkami pre naše bunky, dokonca sú súčasťou DNA. Neexistujú dobré a zlé cukry, existuje len nadmerný alebo príliš nízky príjem sacharidov,“ vysvetľuje skúsený výživový poradca a farmaceut Michal Drdúl. Sacharidy vieme jednoducho rozdeliť na jednoduché, ktoré sú zdrojom okamžitej energie, alebo komplexné, ktoré uvoľňujú energiu postupne a majú vyššiu sýtiacu schopnosť.

Bez sacharidov začneme tiež priberať

Dnes je veľmi moderné démonizovať potraviny a rozdeľovať ich na dobré a zlé. Do takýchto kategórií sa nedajú potraviny a už vôbec nie sacharidy rozdeliť. Do racionálnej stravy patria všetky makroživiny: tuky, bielkoviny aj sacharidy. Ako ich zaradiť do jedálnička „správne“? „Treba sa zamerať na  kvalitné druhy sacharidov a na množstvo, v ktorom ich konzumujeme. Netreba zabúdať na to, že naše telo bez dostatočného príjmu sacharidov začína ukladať takmer všetko vo forme tukov, kvôli zásobám. Jednoducho povedané bojí sa, že nebude mať dostatok energie tak si bude vytvárať čo najväčšie zásoby,“ upozorňuje odborník.

Čo teda robiť a ako nájsť ideálny kompromis?

„Vhodnejšie je prijímať komplexné sacharidy kvôli odstupnému uvoľňovaniu energie, ale aj pre vyšší obsah vlákniny a minerálnych látok. Patria medzi ne celozrnné potraviny ako pečivo či cestoviny, svoje miesto má aj ryža – ideálne celozrnná, zemiaky alebo pseudo obilniny ako pohánka, quinoa, proso a amarant, ktorých výhodou je, že neobsahujú lepok,“ radí Michal Drdúl. Dôležitým sacharidom je aj vláknina, ktorá udržiava naše trávenie v dobrej kondícii a môže slúžiť aj ako potrava pre naše baktérie v čreve, ktorých máme viac ako všetkých buniek dokopy, preto je potrebné sa o ne starať.

Prečítajte si aj: Sacharidy: Kedy a koľko ich jesť, aby fungovali v náš prospech?

Smrť rýchlym cukrom?

Renomovaný výživový poradca má v tom jasno. Aj jednoduché – rýchle cukry majú miesto v našom jedálničku, no mali by sme ich prijímať v menšom množstve a hlavne v ich prirodzenej forme, napríklad v ovocí. „Mojím favoritom je pektín – druh vlákniny nachádzajúci sa v jablkách. Taktiež nedám dopustiť na inulín v čakanke – slúži ako potrava pre naše baktérie a má príjemnú sladkú chuť,“ odporúča Drdúl. Hlavný problém so sacharidmi vidí odborník na jedlo v konzumácii balených potravín vo forme polotovarov, ktoré často obsahujú veľké množstvo pridaného cukru. „Ľudia si často odoberajú chlieb alebo ryžu, ale pokojne si dávajú ku káve poobede kus koláča alebo čokolády. A tam je väčšinou problém.“

Zhrnutie

Sacharidy sú zdravé, potrebujeme ich pre správne fungovanie nášho organizmu, najmä mozog a červené krvinky sú na cukry doslova odkázané. Náš odborník má jeden zásadný odkaz: „Jedzte pokojne prílohy ako zemiaky, ryža či cestoviny alebo celozrnné pečivo, ale nezabúdajte na množstvo. Zjesť jeden krajec chleba napríklad na raňajky je v poriadku. Taktiež ryža alebo zemiaky ako bežná príloha k hlavnému jedlu je okej. Často odporúčam odobrať si jeden kopček ryže alebo naberačku zemiakov a nahradiť ju zeleninou. Ak prílohy nekonzumujete, radím ich zaradiť aspoň v množstve jeden kopček alebo naberačka. Uvidíte, vaše telo sa vám za tento krok odvďačí.“

Priateľská rada od Michala: „Ak si chcete dlhodobo udržať hmotnosť alebo zdravo chudnúť, nevyraďujte sacharidy zo stravy.  Predídete tak napríklad jojo efektu alebo nekontrolovateľnej chuti na sladké.“ Dôležitosť sacharidov je možné vysvetliť aj takto: „Človek nedokáže dlhodobo žiť bez kyslíku, vody a sacharidov. Sú to základné piliere života,“ uzatvára skúsený výživový poradca.