Pitný režim: Koľko tekutín by ste mali počas dňa prijať?

Pitný režim je veľmi podceňovaná súčasť zdravého životného štýlu. Vedeli ste, že pri poklese vody v organizme o 1 % sa môže váš metabolizmus spomaliť až o 10 %? Najnovšie štúdie začínajú ukazovať, že dobre známe vyjadrenie: hlad je prezlečený smäd, je do určitej miery pravdivé. Znížený príjem tekutín môže zvyšovať objem konzumovanej stravy, resp. ovplyvňovať pocit sýtosti.

Človek za svoj život vypije približne 40 – 50 tisíc litrov vody v závislosti od viacerých faktorov. Už len toto číslo nám napovedá, ako veľmi je pre náš život pitný režim dôležitý. Hlavnými úlohami vody sú hydratácia organizmu a udržanie stáleho vnútorného prostredia, ktoré je dôležité na to, aby mohli v našich bunkách prebiehať životne dôležité reakcie. Ďalej rozpúšťa a transportuje kyslík a ďalšie živiny priamo do buniek, odvádza odpadové látky von z tela, je hlavnou súčasťou krvi a lymfy, podiela sa na regulácii telesnej teploty a taktiež plní ochrannú funkciu. Má toho celkom dosť na práci, čo poviete?

Prečítajte si aj: CUKOR ako strašiak: Mali by sa sacharidy nachádzať v zdravom jedálničku?

Koľko a kedy by sme mali piť?

„Koľko by sme mali piť súvisí s naším vekom, fyzickým stavom, pohlavím, ale aj s množstvom svalovej hmoty. Podľa tohoto jednoduchého vzorca si viete vypočítať váš pitný režim počas bežného dňa. Mali by ste vypiť 35 – 40 ml vody na 1 kg našej hmotnosti. Pre 70 kilového človeka to znamená že má vypiť 2,45 litra. Samozrejme, pri zvýšenej fyzickej aktivite, je to minimálne o jeden liter viac,“ objasňuje zásady zdravého pitného režimu náš odborník, Mgr. Michal Drdúl. Nedostatok vody v tele? Ak nemáte dostatočný príjem tekutín, chudnutie ako po masle to veru nebude.

Prečítajte si aj: Najväčšie mýty o chudnutí: Strava + tréning

A ako si prísun tekutín dávkovať? Piť by ste mali kontinuálne počas dňa, určite by ste nemali čakať na pocit smädu. Na jedenkrát by ste mali vypiť 200 – 300 ml vody. 2/3 pitného režimu by ste mali vypiť počas dňa v čase, keď ste produktívni. Pitie väčšieho množstva tekutín sa odporúča najneskôr 2 hodiny pred spaním. Vaše telo sa vám odvďačí, ak mu dáte ráno 2 – 4 dcl vody izbovej teploty.

Voda alebo nápoj na chudnutie?

Čo by malo tvoriť prevažnú časť nášho pitného režimu? Nie, nie sú to čaje ani nápoje na chudnutie. „Značnú časť nášho pitného režimu by mala tvoriť čistá, neochutená, nesýtená voda. Jemne sýtené vody sa odporúčajú piť príležitostne alebo počas letných mesiacov, pretože môžu mierne ochladzovať organizmus. Dostatočnosť príjmu tekutín si viete odsledovať na základe farby moču. Pokiaľ je priehľadný, je dobré príjem tekutín mierne znížiť, pokiaľ je príliš tmavý, je dobré pridať. Toto samozrejme platí len pre zdravých ľudí, neužívajúcich napríklad lieky. Do pitného režimu sa nepočítajú nápoje ako sú káva, čaje (zelený) a alkohol, pretože tieto nápoje zvyšujú vylučovanie tekutín,“ radí na záver Mgr. Michal Drdúl.